Diverse stadia van lakdefecten

Welke behandeling is nodig voor uw lakbeschadiging?

Wanneer een auto voor het eerst wordt geleverd vanuit de fabriek is de lak relatief glad en reflecteert deze het maximale licht. Na verloop van tijd veranderen slijtage en omgevingscondities het ooit gladde, vlakke oppervlak. Deze veranderingen in het oppervlak staan bekend als lakdefecten. Lakdefecten worden gekenmerkt door zowel de diepte waarin ze het oppervlak binnendringen als de frequentie en het patroon dat ze vormen. 

Om te bepalen welk behandelplan er nodig is om uw autolak weer in ere te herstellen is het nodig om te bepalen wat voor type lakbeschadiging de auto heeft. Op afspraak inspecteren wij graag vrijblijvend uw autolak. Om u alvast een indicatie te geven kunt u hieronder lezen in welke type lakdefecten wij onderscheid maken.

Hoe diep is uw lakbeschading?

Op de illustratie kunt u eenvoudig het verschil zien tussen de diverse soorten lakbeschadiging.

Hoe minder diep de kras in de autolak is doorgedrongen, des te eenvoudiger is de lak te herstellen. 

Onderstaand vind u per soort beschadiging een heldere uitleg.

Krassen, Swirls, Vuil en Aanslag op autolak.
Hoe diep is de beschadiging in de lak doorgedrongen?

Swirls

Swirls - autolak - polijsten

Swirls zijn waarschijnlijk één van de meest voorkomende lakdefecten. Je ziet ze als de auto in de zon staat als een soort spinnenwebben die over de lak van de auto liggen. Ze ontstaan door verkeerde was en droog technieken. Deze krasjes zitten in de bovenste blanke laklaag en zijn niet al te diep. Daardoor zijn ze vrijwel altijd goed weg te polijsten. Afhankelijk van de hardheid van de lak (Duitse lakken zijn best hard, Aziatische zijn over het algemeen wat zachter) is er minimaal één polijst stap nodig om ze te kunnen verwijderen. 

RDS / Random Deep Scratches

Random Deep Scratches -lichte krassen autolak - polijsten

RDS / random deep scratches zijn korte maar ook ronde en diepere krasjes verspreid over de auto. Ze lijken er veel op swirls maar zitten veel dieper in de lak.  Deze ontstaan doordat een zandkorrel of steentje tijdens het wassen op de lak is blijven liggen. Tijdens het wassen kom je met een spons of washandschoen over de zandkorrel en die schuurt dieper in de lak. Ook de borstels van de wasstraat veroorzaken deze korte diepe krasjes als er vervuiling op de auto is blijven zitten of op de borstels. Deze krasjes zijn veel moeilijker weg te polijsten omdat ze dieper in de lak zitten. Minimaal twee polijst stappen zijn noodzakelijk en in veel gevallen ook nog meer stappen. 

Diepe krassen

Diepe kras autolak

Diepe krassen, deze zijn meestal goed zichtbaar bijvoorbeeld als een witte streep. Als je ze kan voelen met je nagel zijn ze al door de blanke lak en verflaag heen en deze kunnen niet meer met polijsten verwijderd worden. Wij verwijzen u graag door naar een schadeherstelbedrijf.

Ets

Ets - vogelpoep autolak - polijsten

Ets, zichtbaar als sporen achtergelaten op het oppervlak van de blanke lak, maar mogelijk doorgebeten tot de basislaag. Deze treden meestal op als gevolg van zure regen of uit vogeluitwerpselen. Vogelpoep bevat Uric Acid, een chemische stof die bijtend genoeg is om snel door de laklaag heen te dringen. Door warm weer en zon wordt dit proces nog versnelt. Wat achterblijft zijn vlekken in de laklaag. In sommigen gevallen kunnen deze opgeschuurd en gepolijst worden. 

Oxidatie

Oxidatie autolak - polijsten
Oxidatie autolak. Links is voor de polijstbehandeling.

Oxidatie komt vaker voor bij auto’s met een uni-lak. Zwarte lakken worden grijs, rode laken worden roze. Geoxideerde lak kan gepolijst worden en zo krijgt die zijn oorspronkelijke kleur en glans terug. Regelmatig in wax zetten of een goede keramische coating kan de oxidatie voorkomen. Twee tot drie polijst stappen zijn noodzakelijk. 

Hologrammen

Hologrammen autolak - polijsten

Hologrammen  ontstaan door ondeskundig polijsten en poetsen. Met de Rotary en de wollen schijf wordt dit soort schade aangericht.  Het 'wolletje' wordt vaak gebruikt door slechte poetsers om op te schieten. Wol slaat op microniveau stukjes uit de lak. Dan ben je krassen snel kwijt maar dit laat polijst sporen achter. Deze kunnen met juiste polijst technieken verwijderd worden. Een tot twee polijst stappen zijn noodzakelijk.